Sham haber siteleri sahte görünümlerden büyük paralar kazanıyor

Forbes ve Business Insider, tanınmış haber siteleridir. Peki forbesbusinessinsider.com yeni bir deneme mi?

Hayır. Forbes veya Business Insider ile ilgisi yok.

Aslında, tüm makaleleri diğer yayıncılardan kopyalayıp yapıştıran ve bunları çok az değişiklik yaparak yeniden gönderen bir site.

İnternette 350 milyon kayıtlı alan adı var. Uzmanlar, kaç tane sahte haber sitesi olduğunu saymanın imkansız olduğunu söylüyor.

Ancak, meşru web siteleri gibi, reklam göstermeleri için para ödeyen büyük teknoloji şirketlerinden de para kazanıyorlar.

Milyonlarca dolar
Amazon ve Google, dijital reklamcılık sektöründeki dünyanın en büyük oyuncularından ikisidir.

İnternet üzerinden reklam alanına erişim satışından yılda milyarlarca dolar kazanıyorlar.

BBC son zamanlarda forbesbusinessinsider.com sitesini görüntülediğinde, Sephora ve Vitality sigortası gibi büyük markaları tanıtan reklamlar gördü.

Google siteye BBC tarafından uyarıldıktan sonra, reklam yayınlamayı bıraktı ama Amazon hala bunu yapıyor.

Site, Karaçi, Pakistan merkezli bir web tasarım firması tarafından yaratılmıştır. Tasarımcı Shahzad Memon, BBC'ye şirketinin forbesbusinessinsider.com'u, arama motoru optimizasyonunu artırmanın yollarını bulmak için bir test olarak inşa ettiğini söyledi.

New York merkezli bir dijital reklam uzmanı olan Dr. Augustine Fou, "Bunu yapmak için gelişmiş bir hacker olmak zorunda değilsiniz." Dedi.

"Biraz kod bildiğiniz sürece, şablonları kullanarak temel bir web sitesi oluşturabilirsiniz."

Genellikle alanlar insan gözüyle görülmeyecek şekilde tasarlanmamıştır.

Laredotribune.com web sitesi de - ilk bakışta - güney Teksas'ta bir şehir için düzenli bir haber sitesi gibi görünmektedir. Yerel sakinler ve Başkan Trump’ın Meksika’yla olan sınır duvarı hakkında hikayeler var.

Ancak hikayelerin yayın tarihi yoktur. Editör çalışanları için iletişim bilgileri yoktur ve çok sayıda reklam nedeniyle site yavaş yüklenir.

Yine de analitik firmasından SimilarWeb'in verilerine göre, site son üç ayda 3,7 milyon sayfa görüntülemeye sahip.

Sadece 260.000 kişiden oluşan bir şehri kapsayan bir haber sitesi için fena değil.

Ancak seyirci sahte. Robotlar, sitenin yaratıcıları için çok gerçek bir kazanç sağlayacak şekilde yüksek trafik izlenimi vermek için kullanılır.

"Her sitenin ayda en az 100.000 $ (77.450 £) kazandığını tahmin ediyoruz" dedi. Bazı sahte haber sitelerini ifşa eden Social Puncher'ın araştırma direktörü Vlad Shevtsov. Örgüt, reklam sahtekarlığının milyon dolarlık bir sektör olduğunu söylüyor.

Laredo Tribune'un kullanıcı verilerine biraz daha derinden dalın ve meşru olmadığına dair başka ipuçları var.

Reklamverenler niçin Eylül ayında 500.000 sayfalık görüntü bulunduğunu sorabilirler;

Virgin Media, Süper İlaç ve hatta TV Lisansı dahil olmak üzere İngiltere'deki büyük markaların reklamları, BBC tarafından görülen sahte haber sitelerinde yayınlandı.

Bir Virgin Media sözcüsü, "Endüstri genelinde, şirket başına ödeme reklamı sahtekarlığının bu örneklerini aşmak için daha fazla şey yapılabileceğini umuyoruz" dedi.

Google, Laredo Tribune'ün reklamcılık kurallarını ihlal etmediğini ve siteye trafikle ilgili hiçbir sorun bulamadığını söylüyor.

Shevtsov, "Bu, önümüzdeki ay, anonim sahibinin Google'dan bir sonraki ödeme çeki alacağı anlamına geliyor" dedi.

Ancak sektördeki birçok kişi, Google’ın reklam bütçelerinin diğer sahte siteler tarafından boşa harcanmamasını sağlamak için yeterli olmadığını söylüyor.

Shevtsov, "Reklam endüstrisi ve Google, sahtekarlara ödeme yaptıklarına dair bariz kanıtları görmezden geliyorlar." Dedi.

Augustine Fou kabul eder.

Dr. Fou, "Bunun neden Google gibi bir platformun polis için gerçekten zor olduğunu anlıyorum. Para kazanmak için reklam teknolojisini kullanan yüz binlerce uygulama ve milyonlarca site var" dedi.

“Ancak yıllar ve istismarları bildikten yıllar sonra, üçüncü şahıslar kendileri için tüm işi yaptıktan sonra eylemde bulunmak yerine, daha proaktif bir şey yapmalılar” dedi.

Google, reklam sahtekarlığına karşı mücadeleye çok yatırım yapıldığını söylüyor. BBC Amazon'u yorum yapmaya davet etti ancak cevap vermedi.